Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Počítač / Recenze | Čteno: 4717

• -vedlejší příběhy
  • -neoptimalizované
  • -někdy hloupé dialogy
  • -promarněný potenciál
  • -herní mechanismy
  • -stealth pasáže s démony
Každý inovátorský pokus je risk. Toto zejména platí u AAA titulů, které sice mohou nadchnout, mohou si odnést i vysoké známky z recenzí, ale nemusí být komerčně úspěšné (bohužel studiu Airtight to nevyšlo a krátce po vydání bylo studio uzavřeno). Výjimkou byl ale třeba hororový Dead Space, jenž zabodoval téměř u všech na plné čáře a vysloužil si dvě pokračování (dle mého kvalitativně horších). Murdered – Soul Suspect se snaží reprezentovat jako hororový AAA titul, ale moc mu to nejde, byť to není úplně špatná hra. Začněme ale u příběhu, který je největším kladem.

Hra začíná scénou, kdy je hlavní hrdina, za kterého hrajeme, policista ze Salemu Ronan, prohozen oknem a zabit, jelikož pád z xtého patra není pro život to pravé. A aby to byla tutovka, vrah si ještě půjčí Ronanovu zbraň a vyprázdní do něj ještě tři čtvrtiny zásobníku. Místo zatknutí vraha, který zabíjí mladé dívky, je tak zabit sám detektiv. Nečeká na něj ale ani nebe, ani peklo. Jeho duch musí trčet pořád na tomto světě a urovnat si své věci. Zde se jedná o vyřešení jeho případu. Murdered má v sobě nádech hororu, nebo více se podobá duchařského thrilleru. Šoky a la Dead Space zde opravdu nečekejte.

Čarodějky ze Salemu?
Zmínil jsem, že se nacházíte v Salemu, které bylo velmi známo svými procesy s „čarodějnicemi“ a jejich popravami do sedmnáctého století. Mysteriózní a ponurá atmosféra funguje docela dobře, škoda jen, že město, jako takové, je poměrně prázdné. Sledování hlavní dějové linie je docela napínavé, ale počítejte s tím, že se nese spíše v klidnějším a pomalejším tempu. Někdo by se mohl, díky přehnaným očekáváním, u hry dost nudit. Ve hře je také několik vedlejších tajemných příběhů, které odkrýváte sesbíráním předmětů v každé lokalitě. Některé působí ještě lépe, než zápletka celé hry, u které je konec na jednu stranu překvapivý a na druhou ani ne. Hra vás díky koncepci příběhu nepustí do všech zákoutí městečka, ale vše se otevírá postupně, jak procházíte příběhem a řešíte záhady a sbíráte důkazy, v čemž bude nápomocné i mladé rebelské médium Joy. Ta jediná s vámi totiž může komunikovat a vidět vás. To se šikne, pokud budete chtít pohnout s některými předměty. Takových situací ale není ve hře mnoho.

Dost kritiky jsem slyšel na vzezření hlavního hrdiny Ronana. Pokérovaný od hlavy až k patě, s vestičkou, kloboukem a žvárem. I jako duch. Ta cigareta mi v posmrtném stavu opravdu neseděla. Ale se zbytkem jsem neměl sebemenší problém vzhledem k Ronanovo minulosti lehčího kriminálníka. Joy jako mladá neposlušná teenagerka působila také slušně. Na tomto se podepisuje solidní animace hlavních postav a téměř perfektní dabing, který kazí občas hloupé dialogy.

Mechanismy
Samotná náplň hry je rozporuplnou záležitostí. Nečekejte velkou výzvu. Postupovat hrou budete řešením případu a hledáním stop na jednotlivých místech. Najdete předměty na zemi, nebo se vtělíte do někoho, kdo by něco mohl vědět, či pohnete s hmotnými objekty a odkryjete něco cenného. Po získání stop, můžete rozluštit hádanku a pokud je správně vyberete, postupujete dále v případu. Navíc obvykle v doprovodu pěkné animace, co se vlastně na daném místě událo a proč. Hra tak není díky poměrně jednoduchému přístupu typickou adventurou u které byste si lámali hlavu. Stačí být jen trpěliví. Jak jsem ale napsal dříve, někdo by mohl být hrou znuděn.

Akce...
Je zde i několik akčnějších pasáží. To, aby hráč asi u hry neusnul. Jedná se o střety s démony, kteří loví bezradné duchy, kteří ještě neztratili svou duši. Musíte se dostat za záda démonů a pak jej můžete zneškodnit. Pokud vás spatří, je na čase se rychle schovat do vzpomínek jiných duchů, které jsou různě rozprostřeny v lokalitách. Tato část mně přišla uspěchaná, nezábavná a v podstatě nepotřebná. Dobře, že těchto situací ve hře nebylo až tolik.

Grafické zpracování není kdovíjak dokonalé. Salem se jeví relativně prázdné a postavy, na které narazíte běžně ve městě mají často stejné dialogy, pokud budete mít chuť a vtělíte se do nich pro přečtení myšlenek. Dále je zde řešení případů jiných duchů. Těch ale ve hře příliš není a toto platí hlavně pro druhou půlku hry.

Hra přestože nevypadá dokonale, řekne si o výkon vašeho stroje. Standardně titul běží na 30 FPS, což bude někoho iritovat. Jako negativum bych toto však nepovažoval. Občas se ale snímkování propadne k 20 fps. To vše na počítači, s přetaktovanou i7 a R9 280X, který by si měl podobně vypadající titul podávat naplno v úsporném režimu (ano, jedná se o mírnou nadsázku). Toto by mělo být opraveno beta ovladači pro grafický akcelerátor (alespoň u AMD).

Dabing jsem již pochválil a hudební stránka není vůbec špatná, byť hudbu ani během hraní příliš nepostřehnete. Zvuku není prakticky co vytknout tedy. Ovládání je spraveno celkem dobře. Jak kombinace myši a klávesnici, tak gamepad je pro hru pohodlnou záležitostí.

Murdered se jeví jako průměrná hra s promarněným konceptem a zbytečným hypem. Možná i díky tomu na to studio Airtight dojelo. Pokud si počkáte na slevu titulu a budete mít chuť na nenáročnou duchařskou adventuru, Murdered: Soul Suspect by se vám mohlo líbit.