Dust: Elysian Tail - PC Indie Recenze

Dust: Elysian Tail - PC Indie Recenze

16.3.2014 Jako z pohádky...

Znáte ten pocit, ve kterém z ničeho nic objevíte herní poklad, na který jste předtím nikde nenatrefili? A může to být nějaký pátek, co již vyšel? Taková je pro mne akční dvourozměrná „scrollovačka“ Dust: Elysian Tail.

Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: Počítač / Recenze | Čteno: 5999

Hodnocení: 7 1/2

Dust: Elysian Tail je kvělým pohádkovým příběhem, kde na vás čeká nekonečná frenetická akce s naivním ale milým příběhem a hrdiny.

• -Fidget
  • -hratelnost
  • -nenáročné na výkon PC
  • -občas silně naivní
Původně vyšel tento titul pro Xbox Live Arcade již v roce 2012. Pro PC se objevil v polovině roku 2013 pro Steam a ke konci roku i na GOG. Já na něj narazil v nějakých steamových slevách díky zmínce kamaráda.

Dříve se dělali hry prakticky na koleni a pouze několika lidmi. I tak se tyto hry, byť dnes technicky zastaralé, mohou často srovnávat, či i překonají moderní „nadupané“ pařby. Dust je jedním z takových old-school klenotů, který si bere i něco málo z novějších her.

Klišé
Příběh má daleko do označení originální. Hrdina Dust se probouzí v lese a nepamatuje si vůbec nic. Po chvíli k němu přiletí nimbat (kříženec kočky, lišky a netopýra) Fidget, která plní úlohu obránce tajemného meče, který je předán Dustovi. Dust se tak snaží získat zpět své vzpomínky a cestuje do blízké vesnice. Všude jsou ale krvelačné příšery a Dust se s nimi jak se patří, musí vypořádat. Hned na začátku podotýkám, že tato hra vypadá jako dětská pohádka a tak se chvílemi i prezentuje. Byť není určena úplně pro nejmenší.

Soubojový systém a styl obecně mi velmi připomíná úžasný titul z Game Boy Advance a to člena kultovní série: Castlevania: Aria of Sorrow. Váš charakter má k dispozici inventář s výbavou, kterou si může buď vykraftit, pokud najde plánky a má potřebné suroviny, případně je může najít v truhlách nebo koupit u obchodníka. Nová výbava silně ovlivňuje výkon při potyčkách a budete rádi za každý bod, který bude představovat lepší obranu, nebo útok. Jako v téměř každém RPG také levelujete za zkušenosti z nepřátel a ze splněných úkolů. Nová úroveň vám k dispozici dá i bod do atributů. Ty jsou čtyři. Dva defenzivní (život - HP, obrana) dva ofenzivní (fyzická síla, síla Fidget).

C-C-C Combo Braker!!!
Nimbat Fidget je ve hře vaší společnicí, jejíž útoky (tři typy) budete používat také v boji a díky ní tvořit obrovská komba. Zde vidím podobu s Dantem ze série Devil May Cry. I včetně mnoha pohybů hlavního hrdiny. Jeden úkol hry se skládá z vytvoření komba o 1000 úderech, což není úplná brnkačka, mimochodem. Co se samotné Fidget týče, její ztřeštěná povaha vám umí vykouzlit úsměv na rtech v podstatě u každého dialogu nebo interakce mezi ní a hlavním hrdinou a nejen tím. Její čistota a naivita na druhou stranu může někomu vhánět občas slzu do oka.

Ve hře dostáváte od různých vesničanů postranní questy, které nejsou nutné k dohrání hlavní příběhové linie. Je za ně ale hezký achievement. Občas řešíte i nějaký ten jednoduchý puzzle, za jehož vyřešení jste odměněni. Obvykle truhlou s cenným pokladem. Pokud máte rádi různé „časovky“, i ty jsou zde šikovně schovány. Odměnou je opět nějaký ten lepší předmět. Vyžadována je ale trpělivost a zručnost.

Hře bych rád pochválil grafické zpracování, jež je velmi pestré a na druhou stranu neunaví. Navštívíte barevné louky, temné hřbitovy, nebo se podíváte do zasněžených hor či do kráterů sopky. Design příšer není nijak originální, ale nezklame. „Filmové“ animace vypadají, jako kdyby byly tvořeny ve Photoshopu, ale díky velmi slušnému dabingu, na budgetový titul bych volil možná přízvisko skvělý, to nevadí a je to i roztomilé. Možná také kvůli vzhledu postav, které připomínají „Chipmunky“ nebo „mončičáky“. Díky zpracování navíc není Dust náročným titulem a zahrají si jej i majitelé velmi starých „šunek“. Zvuky jsou v pořádku a hudební složka je fenomenální, protože jedinému autoru hry, Deanu Dodrillovi, pomohlo s audiem studio HyperDuck.

Díky četným kombům doporučuji pro ovládání použít nějaký herní ovladač. Trvanlivost hry je také dobrá. Na normální obtížnost, kdy hra nepředstavuje téměř žádnou výzvu a kdy si hrou plujete jako nůž máslem, mi trvalo dohrání nějakých 14 hodin. Hra však nabízí i další obtížnosti. Odkojeným pařanům doporučuji tak titul hrát na nejvyšší obtížnost pro přítomnost výzvy.

Celkově bylo hraní Dust: Elysian Tail velmi příjemně stráveným časem a jen bych dodal, že takových her je třeba víc a víc.