Sonic All-Star Racing Transformed - PC Recenze

13.3.2013 Rychlejší než kdy dříve?

Jste připraveni na závratnou rychlost, šílené tratě spolu s šílenými jezdci napříč několika herními sériemi? PC recenze na Sonic All-Star Racing Transformed od studia Sumo Digital je tu. A že je o co stát!

9 1 4

Sonic All-Star Racing Transformed je špičkový příklad toho, že není důležité, kdo s nápadem přijde jako první. Důležité je to, kdo ho dovede k dokonalosti. A to se této skvělé hře podařilo dosáhnout.

• -zábavné
  • -počet postav a jejich balanc
  • -pestrost okruhů
  • -více obtížností
  • -délka hry
  • -snad jen absence příběhu
Napříč historií
Nikdy jsem nebyl velkým fandou standardních závodů, ať už super realistických nebo těch arkádových. Takových, kterých jsem si užil, by se dalo napočítat na prstech jedné ruky. Možná by stačily i dva prsty. Na druhou stranu jsem byl obrovským fanouškem „kartových“ závodů. Malé formulky, veselé charaktery, šílené tratě. Na starých počítačích 486 jsme na základní škole mohli hrát Wacky Wheels za odměnu potom, co jsme učiteli nakreslili v MS Paintu obrázek. Poté jsem objevil klasiku žánru Mario Kart, který mne ale neuchvátil napříč tomu, že jsem měl možnost zkoušet mnoho verzí na odlišné konzole. Crash Team Racing z původního Playstationu byla odpověď Sony, ale nejednalo se o ultimátní pecku. Přinejmenším ne pro mne. Změnou byla legendární Diddy Kong Racing z Nintenda 64 od studia Rare, která byla perfektní po každé stránce a nové závody s ježkem Sonicem v hlavní roli s ní mají mnoho společného. Naštěstí. A narozdíl od Nintenda, Sega se snaží myslet i na PC hráče. A to se cení. Kartových her není zas až tak mnoho a když už, bylo myšleno hlavně na konzole a počítačoví hráči maximálně utřeli nos.

Máme všechno
Nadpisem odstavce se myslí ona společná vlastnost se zmíněným Diddy Kong Racing. Kde Mario Kart šetří na charakterech a prakticky se pohybuje jen v rámci jedné série, od Segy si užijete prakticky celou Segu. Vlastně to celé působí jako průřez historií a jako jakýsi tribut kultovním hrám od Segy. Nezávodíte tedy jen se sympatickým ježourem a jeho kamarády, přestože ti jsou v titulu hojně zastoupeni, ale k dispozici jsou i postavy a tématicky laděné tratě z dalších legendárních sérií. Zmíním například Skies of Arcadia, Panzer Dragoon, Golden Axe, Jet Set Radio, Super Monkey Ball, Samba de Amigo, House of the Dead. Celkem je zde přes dvě desítky krásných tratí. Tahle různorodost dodává hře svěží pocit pokaždé když ji hrajete. A navíc je jednoduché najít svého favorita a sžít se s onou postavou. Hra nabízí opravdu širokou plejádu postav. Zpočátku je přístupných okolo třinácti postav. Roaster se však později rozroste na dvojnásobek. Oproti konkurenci Sonic nabízí více i v tomto ohledu. Pro PC verzi jsou navíc hratelné charaktery Shogun ze série Total War, Pyro z Team Fortress a manažer z Fotball Manager.

Jezdit, jezdit, jezdit. Anebo ne?
Absurdní je trošku i fakt, že Sonic závodí v našlapaném sporťáku místo toho, aby využil své super rychlé nohy. No, řekněme, že tentokrát má Sonic smysl pro fair play a chce si zasoutěžit. Všichni ví, že by to po svých určitě vyhrál.:)

Na druhou stranu, možná ani ne, protože se závodí nejen na silnici, ale také ve vzduchu a na vodě. Vaše vozidla se totiž umí automaticky transformovat v letadlo a závodní člun. Toto je opět společný rys s peckou od Rare.

Hra neobsahuje žádný sofistikovaný příběh. Jste prakticky vhození do menu, kde si vybíráte herní režim. Kariéra obsahuje čtyři módy. Hlavní devizou je World Tour, Zde je před vámi jakási pavoukovitá mapka s různými závody, které si odemykáte dokončením předchozích. Velkou roli hraje i obtížnost, na kterou si trať zajezdíte. Podle toho dostáváte hvězdičky a odemykáte jiný obsah například charaktery. Vybalancování obtížnosti musím hře opravdu pochválit. Z počátku máte na výběr tři. Na tu nejlehčí si hru může užít i naprostý herní mamlas nebo občasný hráč. Střední je ideální volbou, pokud s tratěmi máte už nějakou tu zkušenost a víte co a jak, ale přesto se nechcete nervovat. Třetí obtížnost je ideální pro ty, kteří chtějí výzvu. Už i zde je ale potřeba troška štěstí.

Pokud rádi potíte krev, řadíte se mezi elitisty, herní masochisty a musíte překonávat svoje limity, po dohrání si zpřístupníte čtvrtou obtížnost. A ta je opravdu, opravdu extrémní. Takhle se často stane, že se snažíte ze všech sil, dokonce se vám i daří a jste první tři čtvrtiny závodu, když z čistajasna, v poslední zatáčce před koncem závodu, přiletí nepřátelská raketka od konkurenčního závodníka a zhatí vám všechny vaše snahy. I štěstí zde hraje velkou roli. Kdo chce ale výzvu, má ji mít.

Nakousl jsem power upy. Těch je ve hře několik a dají se označit za defenzivní nebo ofenzivní. Z minulého odstavce je poměrně jasné, že hrají velmi důležitou roli a jedná se o faktor, který z vítěze může udělat poraženého a vice versa.

World Tour ale není jen o závodění s ostatními protivníky. Okruhy střídají téměř desítku disciplín. Kromě několika typů závodů s ostatními jezdci vás čeká zábavné driftování, prolétávání kruhů, nebo jízda po urychlovacích páskách, které zastaví tak drahocenný čas, jež zbývá na dokončení úseku. Mezi ty exotičtější patří například vyhýbání se dopravním autům na trati nebo sestřelování cisterny.

Dalším stěžejním režimem je Grand Prix. To je typické získání poháru na čtveřici tratí. Za umístění v trati dostanete odpovídající počet bodů. Ty se na konci sečtou a pokud ustanete na stupních vítězů, otevře se další šampionát. To vše opět v až čtyřech volitelných obtížnostech. V režimu Time Trial jezdíte na trati sami a vaše nejlepší časy se umisťují v online žebříčku. Návyková záležitost. Posledním režimem pro jednoho je Single Race. Zde si zvolíte vámi odemčenou trať a můžete na ní závodit.

Tohle vše vám dokáže bez problému vydržet několik desítek hodin. Hra tak vydrží opravdu úctyhodnou dobu. Pokud se chcete zlepšovat v Time Trialu, tak možná i stovek hodin.

Arkáda?
Hra samozřejmě působí arkádovým dojmem, není to žádná simulace. Na druhou stranu, fyzický model je přítomen a musím jej pochválit. Každá postava má odlišný vehikl s jinými vlastnostmi. Ty můžete ještě mírně měnit odemykáním jiné konfigurace vozítka. Opravdu záleží, které vozítko a jeho nastavení zvolíte. Je to na jízdě dobře cítit. Na druhou stranu má každá postava své využití a exceluje na jiném typu závodu nebo trati. Další kapitolou je ovládání vozidla po tom, co se přemění v rychlý člun. Ten je schopen s vámi házet ze strany na stranu a odezva ovládání není tak okamžitá. Chvílemi jsem si připadal, jako při hraní dalšího klenotu z N64, Wave Race. Pokud nejste na silnici, nebo vodě, můžete si to svištět i vzduchem. I zde je ovládání odlišné od předchozích dvou situací a je snad ještě více důležité si dobře najet, ehm naletět. Velký dopad na hratelnost mají dobře volené smyky a různé úseky na trati, které vás zrychlí. Onen rychlostní bonus po dobře odvedeném smyku je sice mechanismus z Mario Kart, ale co... Hlavně, že se to dobře hraje.

Pozvěte kamarády, jde se pařit!
Nesmí chybět možnost zahrát si s kamarády. A to až ve čtyřech na jedné mašině. Cítíte to také? Ta splitscreenová nostalgie, kdy se na jednou gauči mačkáte ještě s dalšími lidmi z kterých si utahujete, když to do nich našijete a zhatíte jim výhru. Nebo se smějí oni vám... Nechybí ale ani možnost online hraní. Hra používá platformu Steam a zvaní kamarádů, nebo tvoření online matchů je bezproblémové a funguje více než korektně. Maximální počet hráčů je deset.

Pestrobarevné omalovánky
Asi nebudete překvapeni velmi barevným designem. Hra představuje luxusní příklad, jak by měla taková kreslenková hra vypadat. Dynamické barvy s velkou saturací, svítící předměty a interaktivní předměty na tratích. To vše vypadá opravdu skvěle a k titulu se výborně hodí. Pozor však na epilepsii. Design tratí je také chvályhodný. Zkratky, více možností kudy jet, to prostě k žánru patří. Možná mi maličko chyběly tratě ještě ztřeštěnější s hromadou lopingů, ale to je jen subjektivní výtka. O vše se stará CryEngine 3 a je to znát. Vše je pěkně detailní, bohaté a načančané. Celkový dojem je opravdu krásný.

Na mém stroji Q6600, 8GB, HD7850 hra šlapala na plné pecky jako hodinky. Snad jen v jediném úseku hry, jako by byl cítit sestup framerate, hra ale byla stále plynulá. Oficiální minimum je dvou jádro na 2.0 Ghz, 1 GB Ram (Win XP), 2 GB (Vista, 7, 8), grafika 256MB s podporou Shader model 3.0.

Zmíním jediný neduh, kdy problikávaly textury a předměty se nezobrazovaly korektně. To byl ale problém neaktuálních ovladačů. S únorovým beta Catalystem již žádný problém zaznamenám nebyl a vše je v pořádku.

Hudba a audio
Hudební motivy odpovídají tématicky lokacím, v kterých právě závodíte. Čeká tak na vás mix elektronických remixů nebo orchestrálních skladeb původních tracků. Je moc milé slyšet staré známé melodie. Dabing působí podobně jako v recenzovaném Sonic Generations. Je funkční a tak trošku naivně infantilní. Zážitek ze závodění vám však nekazí. Efekty autíček nebo zbraní jsou asi odpovídající hře tohoto typu.

Ideálně s gamepadem
Jedná se o arkádové závodění, přesto je poměrně esenciální precizní ovladač namísto klávesnice, s kterou je titul pochopitelně také hratelný.

Do cíle první
Nikdy jsem nebyl velkým fandou závodů instalatéra v červené čapce. Žánr ale mám velmi rád a jsem opravdu vděčný za to, že se tenhle majstrštyk dočkal vydání na osobní počítače a nezůstal jen na konzolích jako jeho předchůdce, z kterého Sonic, s podtitulem Transformed, vycházel. Hru můžu také s klidným svědomím doporučit jak občasným hráčům, tak i ostříleným závodníkům, kteří milují tuhé výzvy. Studio Sumo Digital odvedlo skvělou práci. Aby ne, má se závodními tituly, a nejen těmi, bohaté zkušenosti.

Pokud jste PC hráč a hra podobného kalibru vám chybí, nebo chcete jednu z nejmodernějších a nejlepších z nich, zde nešlápnete vedle. I cena je velmi přijatelná za novou placku.