Nehezky vypadající budoucnost v Paříži, revoluce a šachy se vzpomínkami. O tom všem je recenze Remember Me.

• -finále
  • -brutálně přímočaré
  • -malá variabilita nepřátel
  • -AI nepřátel
  • -stylová podobnost s DMC
  • -malá hloubka postav
Na tento titul od relativně nového francouzského studia Dontnod Entertainment jsem se velmi těšil. Trailery jsem shlédl nedávno a hra mě nadchla zejména svojí myšlenkou a soubojovým systémem. Ale ke všemu se dostaneme. Pojďme si představit pozadí příběhu a hlavní hrdinku, za kterou budete hrát.

Příběh se odehrává v Paříži v roce 2084. Nějakou dobu zde existuje fenomén hrátek se vzpomínkami, za kterou je zodpovědná společnost Memorize. Jednoduše můžete nakupovat nové vzpomínky a zapomínat ty, které si pamatovat nechcete. Zbavíte se tak traumat a nic vás nebude tížit. Nic však není černobílé. Společnost se dělí na ty bohaté, zdánlivě šťastné a také na rebelanty, kteří si uvědomují ztrátu svobody, identity a soukromí. Navíc je zde i hrozba znetvořených lidí tzv. Leaperů, kteří zpočátku číhají jen v podzemí.

Vy jste v roli krásné hrdinky Nilin, která nesouhlasí s konfiskací vzpomínek a samozřejmě patří k rebelantům. V úplném úvodu hry se nacházíte v laboratoři, kde se vám Memorize snaží udělat z mozku kaši, protože jste pro ně hrozbou číslo 1. Pomůže vám naštěstí váš jediný přítel Edge... Nilin má schopnost krást ostatním vzpomínky, a nejen to. Umí je navíc přetvářet. Tím může dosáhnout změny myšlení u některých jedinců. Ti následně změní svoje chování a jednání. Toto přijde vhod, ale bohužel ne tak často, jak bych si přál. V několika fázích hry si zaplavete ve vzpomínkách některých zásadních postav Memorize a přetvoříte je. Tato asi nejhezčí herní náplň spočívá v hledání zvláštností ve vzpomínkách a jejich převrácení ku vašemu prospěchu. Celou animaci kterou můžete libovolně vracet zpět a dopředu. Anomálií je na výběr více a ne všechny jsou přínosné. Sekvenci si tak budete muset pustit několikrát, abyste přišli na správné řešení. Tohoto osvěžení zde mohlo být více a pro mne představují nejzábavnější část hry.

Mnohem frekventovanější náplní budou v této akční hře hopsací a šplhací pasáže, které si nezadají ani s novým Tomb Raiderem.

Další majoritní složkou jsou samozřejmě souboje. Pokud jste hráli alespoň jednu z nových her s Batmanem, budete jako ryba ve vodě. Systém je totiž prakticky na chlup stejný. Můžete provádět komba, která si sami naskládáte a také ihned uskakovat, pokud hrozí nějaké to nebezpečí. Pokud šikovně uskočíte a opět zaútočíte, kombo nebude přerušeno.

Komba si otevíráte ve dvou rovinách. Tou první jsou komba jako taková. Na začátku máte jen jedno, složené ze tří úderů. Později si odemykáte další s více údery pro širší možnosti. Dále si odemykáte samotné údery. Ty jsou zastoupeny ve čtyřech typech. První jsou zaměřeny striktně na poškození pro rychlejší skolení nepřátel. Druhé vám doplní trochu vašich „HP“. Třetí vám ¨vylepší“ navazování komb, ačkoliv jsem si viditelného efektu nevšiml. Čtvrtý typ snižuje cool-down vašich schopností, které odemykáte postupem hry. Tyto speciální schopnosti si ukousnou vaší PMP (many) a také spustí velmi dlouhý cool-down, což později nebude problém. Toto jsou Niliiny nejsilnější útoky. Omráčení celé oblasti, zneviditelnění, posílení útoků, či efektní připlácnutí „miny“ na nepřátelé přijde často vhod. Nilin také získá schopnost pálit z její rukavice. Ideální pro omráčení nebo destrukci robotických neřádů.

Co mne zklamalo byl počet nepřátel, kteří se prakticky celou hru recyklovali a nepřinesli nic nového. Je zde několik bossů, kteří také nejsou nápadití a jejich poražení nepředstavuje žádný problém. Umělá inteligence tak není kdovíjak skvělá, spíše naopak. Možná, že se jednal o záměr autorů, aby hra nebyla příliš frustrující. Kdo ví... Bojujete vlastně jen se skupinkami bezpečnostních složek z Memorize anebo se znetvořenými Leapery. Stejné animace, stejná AI, jen jiný skin. Škoda...

Kromě bojů a skákacích pasáží narazíte na logické puzzly. Obvykle se jedná o zapnutí nějakého mechanismu nebo proplížení se okolo dronů. Ti představují pro vás jistou smrt, pokud vás spatří. Tyto hříčky jsou snadné a přímočaré. Na konci hry ale dostanete pár hádanek, které vám umí slušně zavařit. Speciálně pokud neholdujete angličtině. Hru jsem hrál s vypnutými titulky, abych si nekazil filmový dojem. Ostatní možná budou preferovat zapnuté titulky.

Co mě zprvu hodně zarazilo byla stylizace prostředí. Ne, nevadilo mi futuristické zpracování, to se mi líbilo. Zvláštní mi přišla designová podobnost s Devil May Cry, také od Capcomu. Připadal jsem si jako bych viděl stejnou hru po čtvrt roce.

Zklamaný jsem byl z přímočarosti hry. Nějakou velkou volnost jsem opravdu nečekal, ale zde to bylo snad ještě horší než v sériích Call of Duty. Jen za nosem. Jediné odbočky vedly do jiné místnosti s balíčkem, který představuje upgrade vašich HP nebo PMP, případně nese informace o Paříži. Od hry, která je prezentována jako akční adventura, bych očekával něco jiného.

Kromě Nilin také prakticky chybí jakákoliv silnější charakterizace postav. U tohoto titulu bych chtěl od postav víc. Plusem bude snad finále hry, které není sice překvapivé, ale umí zahrát na city. Díky tomuhle hra dostává také o jeden bod více, než jsem zamýšlel během hraní. Délka je přiměřených cca. deset hodin. Více by možná bylo zbytečné. Kvůli některým frustrujícím momentům, jsem musel hru dojet asi na pět sezení. Není to tedy titul, který byste hltali a museli dohrát jedním dechem. Alespoň to platilo v mém případě.

Ke grafickému ztvárnění jsem se vyjádřil, co se designu týče. Technologicky je hra dnešní normou. Multi-platformovitost, je cítit na sto honů. Starý UT3 engine funguje solidně, ale nese známky opotřebovanosti. Textury by mohly být ostřejší a animace o něco lepší. To platí hlavně u NPC. Nilin je naštěstí zpracována celkem slušně. Zvláště mi přišlo perfektní zpracování džínsových kalhot, které má na sobě.

Hru jsem měl na svém stroji: Q6600, 8 Ram a přetaktované HD 7850, téměř vždy plynulou. Hra si nevzala více než 1GB Ram. Našli se však momenty, kdy se hra občasně zakousávala. To mohlo být způsobeno Frapsem, který jel na pozadí. Možná by pomohl pro tento titul SSD disk. Také se mi podařilo, abych se zasekl v místnosti po boji, kdy se měl spustit skript. Pomohl restart titulu.

Ovládání je většinou v pohodě, ale také se našly chvíle, které mě dokázali maličko rozhodit. Ty obsahovaly obvykle skákací pasáže. Rozpálit do ruda mne také dokázal systém automatického zaměřování pro vaše projektily. Ten často vypálil na někoho jiného, než koho jste měli v záběru. Hru jsem ovládal tentokrát netradičně na myši a klávesnici.

Naopak je celkem povedená hudební stránka. Složená je z variácí klasiky a elektronické hudby. Tato kombinace zdůrazní pompéznost některých scén a zároveň evokuje pocit sterilní budoucnosti, v které se hra odehrává. Dabing není úplně perfektní, ale špatný také ne. Nilin je však namluvena dobře. Synchronizace rtů a audia je perfektní. Zvuky jsou adekvátní a nikoho myslím nepohorší.

Na Remember Me jsem se hodně těšil. Hra pro mne byla, vzhledem k vysokému očekávání, chladnější sprchou. Díky konci a vůbec pěkné myšlence titul totálně nezavrhuji. Pokud vám nevadí přímočaré akce, hru klidně zkuste. Pokud nejste stále rozhodnuti, doporučuji počkat, až hra zlevní.