Poslat na e-mail | Tisknout |  Sekce: PSone / Recenze

• -nový obsah
  • -enchanting
  • -systém „lootu“
  • -hratelnost
  • -neoptimalizace ve třetím aktu
  • -absence grandiózní animace na konci hry působí jako facka fanouškům.
Když před dvěma roky vyšlo Diablo III, byla to téměř katastrofa. Nekončící plejáda errorů při přihlašování, online DMR, frustrující obtížnost díky nedokonalým hitboxům a pak také několika dalším odlišnostem, které zas až tak negativní nebyly např. možnost resetování stromu dovedností. S příchodem datadisku, který slaví měsíční výročí, je vše ještě mnohem lepší. Pojďme se vrhnout na nastínění příběhu a novinek.

Nechci prozrazovat moc informací o příběhu původního dílu, pokud by se zde našel někdo, kdo ani původní hru nehrál a přemýšlí o koupi základního titulu a datadisku najednou. Prozradit ale asi můžu, že váš úhlavní zlosyn byl samozřejmě Diablo, kterého na konci hry porážíte. V Reaper of Souls je novým arci-démonem Malthael, bývalý anděl moudrosti, který se rozhodne, že všechno živé vyhladí a má pro to zajímavé důvody. Nejedná se v podstatě o čisté zlo jako u Diabla nebo dalších, ale jeho pohnutky jsou velmi pochopitelné, byť neakceptovatelné. Pochvalu zaslouží úvodní animace, která vás zasvětí do začátku hry a je klasicky ve vysokém standardu, jak jsme u Blizzardu zvyklí. Bohužel tohle se nedá říci o závěrečné animaci, která chybí a přijde mi, že se na to Blizzard prostě a jednoduše vykašlal. Je to jako velká facka všem fanouškům, kteří se těšili na grandiózní závěr. Naštěstí je toto jen jedna z mála vad na celém Reaper of Souls.

Novinky
Datadisk je zasazen do okolí městečka Westmarch. Vaši baštou pro odpočinek a pro poslední přeživší je pevnost, kde si klasicky nakoupíte, prodáte, co nepotřebujete, dostanete úkoly. Je to stejné jako s předchozí hrou. Přilehlé oblasti budou obsahovat úkoly, které budete muset plnit. Procházet budete samotné město, kanály, podíváte se i do džungle či navštívíte některá stará místa, ale konkrétně je zmiňovat nechci. ;-)

Všichni se jistě těšili na novou hratelnou postavu, kterou je paladin. Jedna nová postava není překvapením. Ví se o ní již nějakou dobu. I tak mne mrzí, že datadisk neobsahuje ještě jednu jako u Lord of Destruction. Pokud byl ale paladin váš favorit v předchozím titulu, jistě si ho oblíbíte i zde. Základní koncepcí a svými dovednostmi je bojovníkem na střední vzdálenost, naštěstí není problém si ho přizpůsobit dle gusta. Pokud byste chtěli sekundovat barbarovi a cítit dech svých nepřátel jak blízko to jen jde, není to problém. Stejně tak není problém držet se od nepřátel daleko a spamovat svatá kouzla z dálky. Je to prostě takový hybrid mezi barbarem (hlavním atributem je síla) a kouzelnicí. Pokud jste paladina nemuseli ani dříve, moc vás ale asi nepotěší. Fandové assassinky nebo amazonky zde budou stále raději hrát za demon huntera. Ti kteří preferovali černou magii a nekromancii se budou stále raději držet witch doctora.

Těsně před vydáním datadisku se změnily některé koncepty a mechanismy pro padání předmětů. Hra je tak více obohacující a hráč se necítí frustrován, když mu za poslední týden nepadne jediná slušná věc. Tohe je naštěstí pryč. Dropy jsou častější a navíc i korespondují s postavou, které padnou. Pokud Vám padnou s čarodějkou, mají na sobě obvykle atribut s inteligencí a často i bonus k vašemu konkrétnímu skillu nebo škole kouzel. Co se kouzel týče, každý charakter má jedno nové kouzlo. Zde by mohli autoři projevit větší originalitu. Nová kouzla jsou si charakterem dost podobná... To je škoda. Dále se změnil efekt mnoha run pro vaše kouzla.

Aby to nebylo málo, je zde i nově možnost enchantingu. Na každém předmětu je možnost změnit jednu vlastnost pro to, aby byl ještě lepší. Pokud najdete něco, co by se vám líbilo, ale bude vám to kazit jeden atribut, nic není ztraceno. Při enchantování jen potřebujete zlaťáky a nějaké suroviny, které získáváte rozkládáním nepotřebných předmětů. S enchantingem přichází také nová možnost měnit *fanfára* vzhled vaší výbavy. Můžete si tak udělat postavu, která vám bude libá i na oko. Zde to stojí jen ty zlaťáky. Pro nový vzhled v databázi stačí jen sebrat předmět daného modelu.

U kováře si můžete sestavit nové unikátní a setové předměty, pokud naleznete recept. Na tyhle luxusy, kromě standardních surovin, potřebujete i unikátní suroviny, které padají přímo z nepřátel a nelze je jinak získat. Odměnou ale je, že obvykle stojí za to. Třeba je k dispozici předmět, který vám doplní 1/3 vaší energie pro používání skillů, pokud seberete orb pro obnovu zdraví. Nejdříve jsem byl skeptický, ale díky tomuto předmětu, mohu prakticky spamovat kouzla, u kterých by to nebylo možné.

Přibyly i nové sety a předměty, které mohou vypadnout z nepřátel a je na co se těšit. Zbraně mají až 2x větší poškození, než v původní hře, takže i pokud máte nejlepší výbavu a s Reaper of Souls začínáte, výbava se stává rychle archaická. Upgrade ale na sebe nenechá dlouho čekat. Setové předměty nabízí opravdu úžasné bonusy a vyplatí se je sbírat i když budete mít o nějaký ten bodík nižší poškození, obranu apod.

Když kampaň je málo
Kromě kampaně, je novinkou režim Adventure, jenž se zpřístupní po dohrání. Můžete cestovat mezi akty a plnit různé úkoly. Po splnění všech získáte od Tyraela odměnu. Krabičku z které vypadávají obvykle drahé kameny, nějaké raritní předměty a občas i nějaký legendární, který normální cestou jen tak nevypadne.

Design prostředí není vůbec špatný. Westmarch vypadá ponure a chytlavě. Prostě lehce depresivně - diablovsky. Ostatní lokace působí také dobře. Design a animace nepřátel bych možná maličko zkritizoval, přeci je jen rok 2014 a zde mohlo být zapracováno více.

Herní doba může být chápána různě. Vše se odvíjí od obtížnosti, kterou máte zvolenou. Málem bych zapomněl. Nyní nepřátelé škálují s vámi. Do nějakého 65. levelu je to celkem bezproblémové, pokud si tam nenasolíte hned nejvyšší stupně obtížnosti Torment. Poté však přituhuje i na nižší dvě obtížnosti a závěrečný boss vám ukáže, že vám něco hned tak zadarmo nedá. Level cap je zvýšen z 60 na 70. Reaper of Souls může být dohrán za takových 10-15 hodin. Pokud jste do hry investovali nějakou stovku hodin a víc, čeká na vás to samé znovu.

Symfonie ničení
Hudební stránka se opět povedla a dle mého obsahuje nejlepší melodie z třetího Diabla. Zvuky jsou v pořádku a dabing je obvykle výborný. Jeho kvality ale naopak sráží hloupé dialovy. Zde mohl Blizzard maličko šetřit a upřednostnit obsah nad formou. Vše to zachraňuje starý známy Covetus Shen, u kterého se nyní dozvíme nové informace a moudrosti.

Graficky se hra nezměnila a některé lokace byly lépe optimalizovány. Z nějakého důvodu je však optimalizace mostu ve třetím aktě stejně tragická či i horší a ani na nejvýkonnějších herních strojích se hra nehýbe plynule. Naštěstí se jedná o ojedinělou situaci a hru rozběháte na kdejakém stroji.

Ovládání je shodné a zde asi není nic třeba vymýšlet. Sice by byla fajnová implementace gamepadu pro mou „línou hru“, ale co se dá dělat. Zde maličko závidím konzolistům.

Reaper of Souls je povedeným datadiskem. Původní Diablo II s Lord of Destructin sice nepřekoná, ale to není překvapení. Takhle se mělo hrát Diablo III hned od začátku. Pochvalu také zaslouží bezproblémový chod hned od začátku až na výjimky.